Szkoła Matematyki Poglądowej
Ośrodek Kultury Matematycznej
Strona główna
Aktualności
OKM
Szkoły
Uczestnicy
Medale
Czasopismo
MP
MSN
Historia
Kontakt
Deklaracja dostępności
Rejestracja na 65.SMP
Zarejestrowani na 65.SMP
Panel dyskusyjny 27.08.2017 (niedziela)
Szczegóły
Agnieszka Prusińska
Utworzono: 15 czerwiec 2017
O co chodzi w sztucznej inteligencji?
Wstęp:
Sztuczna inteligencja to ostatnio bardzo modny temat, i to zarówno w środowisku naukowym, jak i biznesowo-przemysłowym. Zaproszone osoby debatować będą nad tym fenomenem, a przyczynkiem do dyskusji być może stanie się poniższa lista pytań, które spróbujemy zadać:
1.
Co już dziś potrafi SI? Czy faktycznie metodami SI można wpłynąć na wyniki wyborów politycznych?
2.
Jakie projekty SI się nie powiodły? Czy ich powodzenie to tylko kwestia czasu i rozmiaru zebranych danych?
3.
Czy ogromny rozwój SI na przestrzeni ostatnich 10-15 lat to po prostu wynik zwiększenia się mocy obliczeniowej komputerów, czy też pojawiły się w tym czasie jakościowo nowe idee?
4.
Czy SI pomaga każdemu, czy tylko “statystycznemu" człowiekowi? A może temu “nie-statystycznemu" wręcz przeszkadza?
5.
Czy SI to raczej nauka empiryczna czy nauka dedukcyjna?
6.
Kiedy komputery będą lepsze od człowieka nie tylko w szachy czy go, ale też w matematyce?
7.
Czy SI naprawdę stanowi realne zagrożenie dla człowieka?
8.
Czy człowiek to coś więcej niż mokry komputer?
Paneliści:
Robert Bogucki
- Chief Science Officer w firmie Codilime
działalność: uczenie maszynowe na Big Data
Andrzej Dąbrowski
- Uniwersytet Wrocławski, Instytut Matematyczny
obszar badań: statystyk Big Data, analiza statystyczna ryzyka
Paweł Gora
- doktorant, Uniwersytet Warszawski, Instytut Informatyki
obszar badań: modelowanie i adaptacja optymalizacji ruchu drogowego w mieście
Prowadzenie:
Tomasz Kazana
- kryptolog, Uniwersytet Warszawski, Instytut Informatyki
Jeszcze jedna zapowiedź wykładu na 56. SMP
Szczegóły
Agnieszka
Utworzono: 18 maj 2017
Zapowiedź szkolnego wykładu Pawła Strzeleckiego ,,Perelman i hipoteza Poincarégo'':
Opowiem o jednej z najgłośniejszych matematycznych historii przełomu XX i XXI wieku.
Między listopadem 2002 i kwietniem 2003 roku Grigorij Jakowlewicz Perelman, rosyjski geometra z Instytutu Stiekłowa w St. Petersburgu, ogłosił trzy preprinty, w których anonsował m.in. dowód hipotezy Poincarégo, słynnego problemu topologicznego, otwartego wtedy od blisko 100 lat. Jego rozwiązanie było dla większości matematyków nieoczekiwane; wykorzystywało tzw. potoki geometryczne i metody analizy matematycznej. W 2006 roku przyznano mu medal Fieldsa, a w 2010 roku - nagrodę Instytutu Claya w wysokości miliona dolarów. Żadnego z tych wyróżnień nie przyjął.
Warto wiedzieć, że metody, służące do numerycznego rozwiązywania równań różniczkowych tego typu, co rozważane przez Perelmana, wykorzystuje się dziś także w bardzo konkretnych zastosowaniach matematyki, m.in. do oczyszczania zdjęć z szumów. To jedno ze świadectw, że granica między matematyką teoretyczną i stosowaną jest w najlepszym razie płynna.
Znamy już miejsce sierpniowej Szkoły
Szczegóły
Agnieszka
Utworzono: 24 kwiecień 2017
Wiemy już, gdzie będzie sierpniowa Szkoła!
Po raz drugi będziemy obradować w
hotelu "Relax"
w Woli Duckiej.
Zapraszamy do rejestracji!
Zapowiedź wykładu na 56. SMP
Szczegóły
Agnieszka
Utworzono: 11 maj 2017
Oto zapowiedź wykładu słownego kuglarza i teorioliczbowego żonglera, czyli Mariusza Skałby.
TWIERDZENIA FERMATA RÓŻNEJ WIELKOŚCI
45 minut to za mało, aby opowiedzieć o słynnym dowodzie Wielkiego Twierdzenia Fermata znalezionym przez Andrew Wilesa w 1994 roku. Ale wystarczy, aby przeprowadzić porównanie teorioliczbowych tez Fermata pod kątem ich doniosłości dla przyszłego rozwoju matematyki.
Patrząc z tej perspektywy postaramy się rozstrzygnąć problem:
Które z teorioliczbowych twierdzeń Fermata jest największe ? "Małe"? "Wielkie"? A może inne?
Program LVI SMP
Szczegóły
Agnieszka Prusińska
Utworzono: 03 kwiecień 2017
O czym będzie 56. Szkoła
Uczestnicy 55. SMP odpowiadają na pytania
Strona 6 z 7
pierwsza
<
1
2
3
4
...
6
7
>
ostatnia
Please ensure Javascript is enabled for purposes of
website accessibility